fredag 5. juli 2013

Pappas fine teppe


Helt fra jeg var lita har jeg likt dette teppet som "alltid" har hengt over armlenet 
på sofaen hjemme hos pappa. Mang en gang har jeg krøllet meg sammen i sofaen med dette teppet 
over meg, og beundret de fine fargene. Ikke så ofte å se at de gamle mormor-teppene 
er grønne i bunnen slik som dette, men jeg synes det er veldig fint.




Da jeg skulle ta noen bilder for Lev Landlig kom jeg til å tenke på dette teppet,
og fòr ned til pappa for å låne det. (Du kan forresten se bilde av det i sommerutgaven av Lev Landlig)




Pappa kunne fortelle at farfar hadde fått dette teppet sendt fra sin søster som utvandret til Amerika.
Så det er et amerikateppe dette :-) 




Teppet har utrolig mange farger men allikevel synes jeg at min gammeltante Kristine 
har fått dem til å harmonere veldig godt sammen. Jeg er selv veldig glad i å sette sammen farger,
og nå har jeg blitt så inspirert av å ha dette teppet i huset, at jeg har begynt å hekle mitt eget teppe.
Først tenkte jeg å kopiere dette, men teppet blir nok helt mitt eget ser jeg ;-),
 og jeg koser meg veldig med å hekle litt i ledige stunder for tida.




Pappas teppe har frynser. Det er det forresten lenge siden jeg har sett på et teppe,
men jeg synes det gir et litt ekstra gammeldags preg, så det vil jeg også ha på mitt :-))




11 kommentarer:

Signes sammensurium sa...

Så fine bilder du tar!
Gøy med ting som har en historie!
Jeg er også "hekta" på å hekle oldemorsruter, holder på med tredje teppet, får alltid noen lapper til overs som jeg så komponerer et nytt teppe med basis i .....
Fortsatt fin sommer!
Hilsen Signe.

Ruths datter sa...

Herlig gammelt teppe. Dette er jo ting som godt kan gå i arv videre. Alltid populært. Jeg elsker å se ferdige tepper av alle slag. Lager mange selv. Du må vise oss ditt etterhvert som du hekler.
Klem

fru. Lærum sa...

jeg bare elsket fargene :-)
det var så flott sammen med resten av rommet....elsker innredingstilen dine, og bildene! digger!!!

klem tone

Unknown sa...

Det er et nydelig teppe- og ligner veldig et som mormor hadde når jeg var lita- men hvor er det nå ? hm... Men det var det ingen frynser på- men det gjorde det ekstra koselig og fint :)

Ønsker deg fine sommerdager :)

Klemmer fra Monica

PillePalle sa...

Utrolig fint teppe! Herlig å ha slike minner.

Anonym sa...

For et utrolig nydelig teppe i nydelige farger:)
Og så kjempe kos at det har en sånn historie som betyr noe for enn :)
Skjønne bilder vennen:)
Fortsatt herlig helg
Klem Merete

Anonym sa...

I really like your crochet blanket, the dark green is so beautiful against the other oolours. Ann

Bettum Villa sa...

Nydelig lappeteppe!! Likte hele fargesammensetninga, og spesielt det grønne elementet.
Har akkurat lært meg og hekle selv og holder på med et stort grønnt pledd/sengeteppe. Spennende.
Klem Madelén

Maria - Min oldemors hus sa...

Nydelig teppe med flotte fargekombinasoner, så bra at det er tatt godt vare på.
Veldig hyggelig forresten, å lese artiklene dine i "Lev Landlig"! (",)

Maria - Min oldemors hus sa...

Og en ting til: FOR en forandring på kvisten!! Veldig fint.

Tins roser sa...

For noen skjønne bilder hos deg! Aldeles nydelig. Og det teppet er bare så fint med de varmeste farger!