torsdag 14. mars 2013

Kurset jeg var på :-)))


Jeg fortalte dere for en stund siden at jeg skulle på kurs 
og nå skal dere høre: Det var et suppekurs jeg var på :-)))
Veldig inspirerende og lærerikt :-)))
Jeg hadde allerede før kurset laget noen hjemmelagde supper 
og ble veldig begeistret, men nå står det supper og putrer på komfyren både titt og ofte.
I et økologisk perspektiv er supper å foretrekke da vi bruker mye grønnsaker og lite kjøtt i dem,
ofte ikke kjøtt i det hele tatt, og kjøtt er tre ganger så energikrevende som grønnsaker å produsere.
 En suppedag i uken er ihvertfall innført her hos oss, mest fordi det er morsomt å lage og fordi det er godt,
men greit å være med å bidra litt til en bærekraftig utvikling også.



Her om dagen lagde jeg tomatsuppe.
Den mest kresne tenåringen forsynte seg to ganger og
mannen i huset syntes den var like god som en dessert :-)))
så denne bør du prøve. Her kommer oppskriften:

Hjemmelaget tomatsuppe

2 ss olje
1 stor løk
1 fedd hvitløk
En bit selleri
3 gulrøtter
1 stor potet
 1 rød eler gul paprika
1 boks tomater
1/2 ts timian
1/2 ts oregano
1 laurbærblad
En god bit appelsinskall (Skal være usprøyta)
1/2 glass tomatpure
1,2 liter kraft, gjerne av høne
Litt bacon eller pølse, pesto og rømme til pynt   

Skjær grønnsakene i biter og surr i oljen på svak varme. 
Jobb etter lista og ha alt i gryta etter hvert.
Tilsett krafta og kok til grønnsakene er møre. 
Fisk opp laurbærbladet og appelsinskallet, og stavmiks det hele.
Smak til med salt og pepper, evt. litt buljongpulver.
    Serveres med litt stekt bacon, 
pesto blandet med litt olivenolje og litt rømme som dryppes over suppa.

 Jeg brukte grønnsaksbuljong istedet for kraft i suppa mi og det går helt greit.
Tilsatte 2 fedd hvitløk som jeg surret litt i oljen før jeg hadde i det andre også.
Byttet også ut poteten og løken med restene etter fløtegratinerte poteter fra dagen før
ikke ostelokket da, og det ble supergodt siden suppa da fikk litt fløte i seg  :-)))

12 kommentarer:

Mitt vita hus & hem sa...

Hei
Det var jammen god karakter fra sönnen det da, ;)
Suppen såg riktig god ut, fint for öyet var det også, klem aina-kristin

Anonym sa...

Mmmm...dette så kjempe godt ut og så herlige med nye ideer rundt supper:)
Kjempe koselig at sønnen likte, kjenner meg igjen ovenfor mine barn:) vil stort sett ikke prøve, men denne så bare kjempe god ut:)
Må nok prøve.....
Ha en herlig kveld
Klem Merete

Kristins Hus sa...

Mmmmm...godt ja!
K

Brocante sa...

Ser absolutt deilig ut - og ingenting slår mat som er laget med kjærlighet og helt fra bunnen av!

aud sa...

Laga samme suppa i går jeg:). Ikke så godt mottatt, suppe er ikke middagsmat ifølge to av gutta i familien. Men kasserollen ble tom da. Har handla inn svineknoke og erter, så på søndag bli det ertersuppe:)

Unknown sa...

Supper er så godt- og med foccacia, hvitløksbaguett eller noe slik ved siden av så blir det et fest måltid ! Har planlagt kylling suppa fra deg i morgen kveld :) Gleder meg...

Så fikk jeg Lev Landlig i posten i dag og der var jo du og Einar og med koselig beøk av familien. Det var noen flotte bilder og super flott reportasje- er så glad jeg fant bloggen din for en god stund tilbake for elsker stilen og stemningen hos deg /dere :) Også så stort da...både farfar huset og hjemme hos dere :)

Dere ser jo så utrolig koselige ut også...

Har en tomatsuppe oppskrift fra kostlære timene på helse og miljø fag fra "gamle" dager men denne er helt annerledes så kopierer denne også jeg :)

Ønsker deg en god helg

Gode klemmer fra Monica

Synøve sa...

Får vann i munnen av de suppene dine:) Gratulerer med flott reportasje i LL - har akkurat sittet og lest og latt meg fortrylle...:)) Klem

Ruths datter sa...

Takk for oppskrift. Dette ser godt ut.
Klemz

Fjordheim sa...

Hjemmelaga tomatsuppe har jeg lenge tenkt at jeg skal lage. Denne må jeg prøve meg på. Men da uten poteter. Ser kjempegod ut. Ha ei herlig helg :)

Kristins Hus sa...

Du å du.... jeg fikk Lev Lndlig i posten i går!!! Så fin reportasje fra farfar-huset:-) Måtte ta med meg bladet på senga ;-)
Kristin

Linda sa...

Ja,herlig med hjemmelaget suppe det har vi også godt for denne uken.Nam,nam,din så god ut.
God helg!

siri ore elle sa...

Høres og ser ut som ei deilig suppe!!
Siri