tirsdag 4. mai 2010

Solgangsbris

Solgangsbris er vel ikke akkurat dekkende for været vi har hatt denne 1. mai helga, det har vel heller bestått av stiv kuling, hagl, sludd og regn, men vi så så vidt snurten av en regnbue der ute ved øya et bittelite sekund, og dermed var håpet tent, men dengang ei, regn og gråvær vant over sola denne helga.


Dermed ble det for det meste innesysler i farfars hus i helga, og det vil si svinging av malerkosten for min del. Et rom på loftet skal forvandles fra brunt og trist til lyst og lykkelig.
Solgangsbris skal bli rommets navn, derfor tittelen på dette innlegget. Tanker om at soverommene skal få hvert sitt navn malt på døra har levd lenge i hodet, men ikke blitt til virkelighet enda. Det første rommet får sitt navn fordi det har utsikt mot solnedgangen og sjøen, og så synes jeg solgangsbris er et vakkert ord.

Fargene til rommet har jeg blandet av diverse malingsskvetter og halvfulle spann med maling, veggfargen er blandet av fargene dun og letthet, og fikk dermed navnet dunlett. Mens golvets første strøk består av diverse lyse farger med heftgrunn.Slik så rommet ut før jeg satte igang. Når jeg ser på bildet nå tenker jeg at jeg egentlig liker det litt enkle og sparsommelige preget det hadde, og blir litt redd for at jeg skal ødelegge det i min iver etter å pusse opp. Og den følelsen man får når man kommer inn i et slikt rom, om at her skulle man gjerne satt igang med noe, vil jo forsvinne når man allerede har satt igang.....Jeg mener; det gammeldagse opprinnelige preget vil jo for alltid forsvinne...

Men jeg er egentlig allikevel ikke i tvil, rommet var mørkt og trist og ikke noe hyggelig å legge seg i. Tak, golv og vegger var oljet med mørkebrun olje, og støv, skitt og døde fluer satt fast i den.
Håpet er at noen i sommer kan legge seg på dette rommet og nyte solgangsbrisen og en utsikt som den nedenfor.

3 kommentarer:

Sylvia sa...

Takk for kommentar i bloggen min. Dette blir nok et nydelig rom når oppussinga er ferdig. Mye arbeid med sikkert artig også. Får ta meg en tur til Almskåra og se på resultatet.

Monica sa...

Ja det må du gjøre. Det er en del arbeid ja, men mest artig så klart. Tror det skal bli bra.

gunhild sa...

hei fra Spania,kjekt å se at du tar deg tid til hobbyene dine,rommet var stilig.Gleder meg til å ligge på kjøkkenloftet,i sommer,det er mitt yndlingsrom